METODY DEZYNFEKCJI STOSOWANE W KLIMATYZACJI SAMOCHODOWEJ
Metoda „ultradźwiękowa”
Do dezynfekcji układów klimatyzacji w pojazdach stosuje się nowoczesne urządzenie np. polecane i stosowane w naszym serwisie urządzenie Refresh-o-mat HD firmy Waeco zwane urządzeniem ultradźwiękowym, które „rozpyla” specjalny preparat dezynfekujący.
Urządzenie wytwarza ultradźwięki o dużej częstotliwości (1,7Hz), które rozpylają (rozbijają) preparat dezynfekujący do postaci mgiełki (krople preparatu dezynfekującego mają rozmiar 5 mikronów). Tak rozpylony płyn dezynfekujący wypełnia wszystkie kanały dolotowe i wylotowe (powietrzne i wentylacyjne) w pojeździe oraz dociera do parownika klimatyzacji umieszczonego pod deską rozdzielczą, omywa go w ten sposób oczyszczając i dezynfekując.
Preparat dezynfekujący AirCon Refresh stosowany w urządzeniu ultradźwiękowym Refresh-o-mat HD skutecznie usuwa i eliminuje:
Preparat dezynfekujący AirCon Refresh firmy Waeco dzięki specjalnej formule (w postaci nasyconej mgiełki)
pozostaje na długo w kanałach wentylacyjnych i parowniku klimatyzacji dezynfekując i zapobiegając namnażaniu i rozwojowi wszelkich grzybów, pleśni i mikroorganizmów.
Aby skutecznie zdezynfekować kanały wentylacyjne, powietrzne oraz parownik klimatyzacji urządzenie ultradźwiękowe powinno być ustawione w pobliżu miejsca zasysu powietrza (w samochodach osobowych jest to np. dolna powierzchnia deski rozdzielczej od strony pasażera), gdzie wydobywająca się mgiełka z urządzenia zostanie skierowana bezpośrednio poprzez kanały powietrzne na parownik klimatyzacji. Klimatyzacja w samochodzie powinna być włączona. Włączona na pierwszy bieg powinna być dmuchawa powietrza oraz włączony powinien być obieg wewnętrzny w pojeździe. Jeżeli zamontowano filtr przeciwpyłkowy tuż przy parowniku (w okolicach schowka) wówczas należy go na czas dezynfekcji usunąć. Po ultradźwiękowym procesie dezynfekcji trwającym około 40 minut (urządzenie po zastosowaniu jeden dawki (100ml) preparatu dezynfekującego AirCon Refresh samoistnie się wyłączy), należy pozostawić włączoną klimatyzacje na krótki okres (klika minut) celem osuszenia parownika. Pojazd po procesie dezynfekcji powinien zostać przewietrzony.
Metoda ultradźwiękowa będzie najskuteczniejsza w przypadku zastosowania wysokiej klasy urządzenia wraz wysokiej jakości preparatów. W Clima Team zdezynfekujemy układ klimatyzacji w pojeździe, odświeżymy od razu wnętrze pojazdu oraz obowiązkowo wymienimy filtr przeciwpyłkowy!
UWAGA!
Urządzenie ultradźwiękowe Refresh-o-mat HD firmy Waeco jako jedyne na ryku umożliwia dezynfekcje oraz odświeżenie wnętrza w pojazdach o dużej kubaturze! Urządzeniem Refresh-o-mat HD zdezynfekujemy oraz odświeżymy wnętrza pojazdów ciężarowych, busów oraz autobusów (należy wówczas zastosować dodatkowe przewody do długich kanałów wentylacyjno–klimatyzacyjnych, które występują w wyżej wymienionych pojazdach). Do urządzenia można wlać aż cztery dawki (400ml) preparatu dezynfekującego AirCon Refresh!
Metoda „ozonowa”
Metoda „ozonowa” polega na dezynfekcji układu klimatyzacji za pomocą ozonu „wytworzonego” w wytwornicy ozonu zwanym ozonatorem lub generatorem ozonu. Metoda ta opiera się na wykorzystaniu naturalnego składnika środowiska jakim jest ozon.
Ozon jest nietrwałym związkiem 3 atomowego tlenu. Charakterystyczny zapach powietrza po burzy to właśnie zapach ozonu. Ozon jest bardzo nietrwałą cząsteczką i dąży do utlenienia, więc pozbycia się jednego z atomów tlenu, poprzez połączenie się z innym atomem i utlenienie go.
Właśnie to zjawisko utleniania ma tak mocne i skuteczne właściwości dezynfekujące. Ozon utlenia wszelkie grzyby, pleśń, bakterie oraz nieprzyjemne zapachy. Jest to jedna z najstarszych i najskuteczniejszych metod dezynfekcji stosowana wszędzie tam gdzie nie mogą być stosowane wszelkie preparaty chemiczne np. w kontakcie z żywnością. Ozonuje się np. chłodnie, w których przechowywana jest żywność.
Metoda ozonowa dezynfekcji klimatyzacji samochodowej stosowana jest dopiero od kliku lat ze względu na pojawiające się na rynku ozonatory przystosowane do stosowania w pojazdach. Ozonator taki charakteryzuje się wydajnością nie mniejszą niż 400mg/h dla samochodów osobowych i nie większą niż 2000mg/h w busach i autobusach.
Czas skutecznego działania ozonatora w samochodzie osobowym to ok. 30 do 60 minut. Ozonator podobnie jak urządzenie ultradźwiękowe powinno ustawiać się w pobliże zasysu powietrza w pojeździe, gdy dezynfekujemy układ klimatyzacyjno-wentylacyjny wraz z parownikiem oraz pośrodku pojazdu (między fotelami) gdy dezynfekujemy i „odświeżamy” wnętrze pojazdu (również ok. 30-60 minut). Nierzadko ozonator od razu ustawiany jest pośrodku w pojeździe dezynfekując układ klimatyzacji i odświeżając jednocześnie wnętrze pojazdu.
Przy „ozonowaniu” zaleca się aby klimatyzacja w pojeździe była włączona. Dmuchawa włączona na najniższy bieg, obieg wewnętrzny włączony i oczywiście usunięty filtr przeciwpyłkowy jeżeli jest zamontowany przy parowniku (a dokładnie przed parownikiem). Zaleca się aby klimatyzacja była włączona, gdyż zasysany ozon gdy dostanie się na wilgotny parownik dodatkowo z ozonuje wodę (utleni) wytrącaną na parowniku i wówczas ta utleniona woda ma dodatkowe właściwości dezynfekujące. Po ozonowaniu należy również bezwzględnie przewietrzyć auto.
Która metoda jest skuteczniejsza? Ultradźwiękowa czy ozonowa?
Obie metody są skuteczne pod warunkiem zastosowania profesjonalnych urządzeń i preparatów oraz zachowania odpowiednich procedur podczas ich stosowania. Utarło się stwierdzenie, że metoda ozonowa jest odpowiedniejsza dla alergików i przewożonych w pojeździe małych dzieci gdyż nie jest zastosowana w tej metodzie żadna „chemia” i jest metodą ekologiczną czyli naturalną. Natomiast ze względu na to, że w metodzie ultradźwiękowej jest zastosowana „chemia” uważa się, że ta metoda jest silniejsza i skuteczniejsza. Na korzyść metody ultradźwiękowej wpływa jeszcze fakt, że zanim zastosowany środek do dezynfekcji i odświeżania wnętrza pojazdu ulegnie całkowitej biodegradacji pozostaje we wnętrzu pojazdu i spowalnia proces powstawania i namnażania wszelkich drobnoustrojów nawet do kilku miesięcy.
Jak często powinno stosować się metodę dezynfekcji klimatyzacji w pojeździe?
W myśl zasady „lepiej zapobiegać niż leczyć”, dezynfekcje powinnyśmy stosować zawsze przy obsłudze klimatyzacji nawet wtedy gdy odbywa się ona regularnie co rok, niż dopiero wtedy, gdy wyraźnie odczuwamy nieprzyjemne zapachy po włączeniu klimatyzacji, bo już wtedy w naszej „klimatyzacji” mamy wyhodowaną pleśń, grzyby i inne drobnoustroje, które negatywnie wpływają na nasze samopoczucie i zdrowie.
Zapraszamy na dezynfekcję klimatyzacji do naszego serwisu!